2021-07-09 De kers op de taart

De kers op de taart

9 juli 2021, door Violet Middelman & Remco Vos

 

Eindelijk was het weer aangenaam genoeg om weer eens nachtvlinders te gaan inventariseren.

We kozen 1 van onze vaste locaties in Eemland, waar we (met vergunning) nachtvlinders mogen inventariseren.

Op het moment dat we van huis weg wilden gaan vroeg de buurman of we ergens mee konden helpen, en toen we, iets later dan gepland, aankwamen bij het gebied, kwamen we een paar vlindervrienden tegen waar we even lekker mee hebben bijgekletst. Het schemerde dus al volop toen we op ons vaste plekkie aankwamen. Snel zetten we het laken op en waren we klaar voor de nachtvlinders.

 

Lakenosptelling (foto Violet Middelman)

 

Al snel kwamen de eerste nachtvlinders op het licht af. Een Rozenblaadje kwam ons laken versieren, klein, maar fijn.

Gedurende de avond kregen we 19 Schijnnonvlinders op bezoek, zoveel hadden we er nooit eerder op een avond en wat zijn ze toch mooi 😊


Schijnnonvlinder - Panthea coenobita (foto Remco Vos)

 

Meerdere Eekhoorns kwamen op het licht af. En dan dus niet de zoogdieren, maar de nachtvlinders.

Ze hebben zo’n mooie vorm, zo karakteristiek. De naam hebben ze te danken aan het uiterlijk van de rupsen.


20210709-eekhoorn-DSCF2444-rv
20200901-Eekhoorn-rups-DSCF1637-rv

Eekhoorn - Stauropus fagi (foto Remco Vos)

 

Eén van de meest gekke vlinders is de Slakrups. De rupsjes bewegen zich, net als slakken, voort over een slijmspoor, en de vlindertjes zitten vaak met hun achterlijfje omhoog gekruld. Op deze foto zit hij (vrouwtjes zijn wat bleker van kleur) netjes zonder omhoog opgekruld achterlijfje.


Slakrups - Apoda limacodes (foto Remco Vos)

 

Dat niet alle nachtvlinders saaie, grauwe motten zijn, is uiteraard al lang bewezen, en zwart-wit heeft dan misschien niet veel kleur, maar kan ook zeer mooi zijn. Neem bijvoorbeeld het Pinguintje. Alleen de naam al is natuurlijk prachtig, maar zie dan hoe mooi het vlindertje is.

Pinguintje - Hedya salicella (foto Remco Vos)

 

Een uiltje kwam op het laken en wilde eerst niet rustig zitten, maar toen ie eenmaal zat konden we er een naampje aan hangen, de Bosbessnuituil.


Bosbessnuituil - Hypena crassalis (foto Remco Vos)

 

De algemene maar prachtige Braamvlinder kwam ook op het licht af. We blijven ons elke keer verbazen over hun schoonheid.


Braamvlinder - Thyatira batis (foto Remco Vos)

 

Uiteindelijk hadden we een ‘fruitschaal’ op het laken zitten, want naast de Bosbessnuituil en de Braamvlinder hadden we ook een Grote appelbladroller. Het waren mannetjes, want de vrouwtjes zijn iets groter en ze hebben een andere tekening op hun vleugels.


Grote appelbladroller - Archips podana (foto Remco Vos)

 

En toen kwam de kers op de taart en was de fruitschaal vol.

Even na middernacht kwam er een vrij forse, oranjekleurige nachtvlinder aan. En weg was ie weer. Ik dacht harige pootjes te hebben gezien, en er bekroop me een gevoel dat ik wist wat het was geweest: een Kersenspinner. In 2015 hadden we deze in Baarn op het laken gehad nadat deze soort al 15 jaar niet meer in Nederland was gemeld. De jaren er na kwamen er enkele meldingen uit de omgeving. Blijkbaar zit er een kleine populatie.


In 2015 ging het net zo, er kwam een forse, oranje vlinder aangevlogen en weg was ie weer. Later vond Remco hem terug in het gras rondom het laken. Dus nu sprak ik mijn idee over de Kersenspinner hardop uit, en zochten we het gras af. Maar nee hoor, geen Kersenspinner te bekennen. Maar ik wist eigenlijk zeker dat het er eentje was geweest. Grrrr...

Even later kwam de vlinder gelukkig toch terug en ging op het laken zitten. Wat een schitterend beest!!!


Kersenspinner - Odonestis pruni (foto Remco Vos)

 

Rond 2:30 uur vertrokken we weer richting huis en bed. Het was een mooie avond/nacht, ruim 90 soorten nachtvlinders met natuurlijk als toppertje de Kersenspinner. De kers op de taart. Nog maar een foto van deze schoonheid.


Kersenspinner - Odonestis pruni (foto Remco Vos)